Τρίτη, 10 Αυγούστου 2010

Χωρίς στήριξη τα παιδιά με αυτισμό

| 07/08/2010 | ΤΗΣ ΝΤΙΑΣ ΧΑΪΛΗ

Δεν υπάρχουν εξειδικευμένες μονάδες εκπαίδευσης για να ενταχθούν

Χωρίς στήριξη τα παιδιά με αυτισμό, τα οποία αναγκάζονται να φοιτούν σε μονάδες που δεν τους προσφέρουν σωστή εκπαίδευση

Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Δεν κατανόησε ακόμη την ανάγκη ειδικής αντιμετώπισης του προβλήματος


Στην Επίτροπο Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού Λήδα Κουρσουμπά κατέφυγαν οι γονείς παιδιών με αυτισμό, ζητώντας να επέμβει για τη δημιουργία μιας εξειδικευμένης μονάδας, στην οποία να φοιτήσουν τα παιδιά τους από την επόμενη σχολική χρονιά.
Οι γονείς των παιδιών έφτασαν μέχρι την Επίτροπο αφού επιστολή που έστειλαν στο αρμόδιο Υπουργείο στις 14 Ιανουαρίου παραμένει ακόμα χωρίς απάντηση.

Σύμφωνα με τους γονείς, τα παιδιά τους, τα οποία είναι παρόμοιας ηλικίας και η συμπτωματολογία τους εντάσσεται στο φάσμα αυτιστικών διαταραχών, έχοντας ικανοποιητική λειτουργικότητα σύμφωνα και με την παιδοψυχίατρο του Μακάριου Νοσοκομείου, η οποία τα παρακολουθεί, θα έπρεπε να ενταχθούν όλα σε μια μονάδα που θ' αποτελείται μόνο από αυτά, για να έχουν μια θετική κοινωνική και μαθησιακή εξέλιξη, εξελίσσοντας τις ικανότητες που έχουν.

Οι γονείς υπέβαλαν το αίτημά τους στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ ταυτόχρονα ζήτησαν τις απόψεις και του Κύπριου επιστήμονα Στέλιου Γεωργιάδη, που διαπρέπει στον Καναδά σε αυτόν τον τομέα, αλλά και του Συλλόγου Ελλήνων Αυτιστικών Asperger και ΥΛΑ (Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμό), ο οποίος προσφέρθηκε να προσφέρει αφιλοκερδώς ένα σεμινάριο στις ειδικές δασκάλες που θ' αναλάμβαναν την μονάδα.

Οι απαντήσεις σε όλα τα υπομνήματά τους ήταν ότι το θέμα τους θα εξεταστεί.
Οι γονείς, σύμφωνα και με τα όσα αναφέρουν στο υπόμνημά τους προς την κ. Κουρσουμπά, αντιλήφθηκαν στην πορεία ότι το Υπουργείο ακολουθεί την πρακτική να συμπληρώνει τις ειδικές μονάδες με αριθμητικά κυρίως κριτήρια και γι’ αυτό αγνόησε όλα τους τα επιχειρήματα.

Περικοπές
Επίσης από λειτουργούς του Υπουργείου κατέστη σαφές προς τους γονείς ότι δεν υπήρχε θέμα δημιουργίας νέων μονάδων μόνο για παιδιά με αυτισμό στις οποίες να ενταχθούν τα παιδιά τους, εξαιτίας εντολών που είχαν για οικονομική περισυλλογή και ως εκ τούτου τα παιδιά τους θα έπρεπε να ενταχθούν σε μεικτές μονάδες, κάτι που δεν βοηθά καθόλου την εκπαίδευσή τους.

Για να πειστούν δε οι γονείς και να συναινέσουν εγγράφοντας τα παιδιά τους σε υπάρχουσες μεικτές μονάδες, λειτουργοί του Υπουργείου κατέφευγαν σε επιχειρήματα τα οποία είναι εντελώς αντίθετα από την επιστημονική πρακτική που εφαρμόζεται διεθνώς στην περίπτωση των παιδιών με αυτισμό.

Υπογραφή υπό πίεση
Κάποιοι γονείς, κάτω από την πίεση το παιδί τους να παραμείνει εκτός εκπαίδευσης, έστω και τυπικής, υπέγραψαν και ενέταξαν τα παιδιά τους σε μεικτές μονάδες. Κάποιοι άλλοι γονείς εξακολουθούν ακόμα να παλεύουν για τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών τους.
Παρόλο που έχουν περάσει τόσοι μήνες από την ημέρα που έστειλαν την επιστολή στον Υπουργό, δεν έχουν πάρει κάποιαν απάντηση από αυτόν για το πρόβλημα που τους βασανίζει.

Για το λόγο αυτό κατέφυγαν στην Επίτροπο Προστασίας του παιδιού, η οποία προσπαθεί ν' ασκήσει πιέσεις για τη σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος.

Όμως ο χρόνος περνά και η νέα σχολική χρονιά αρχίζει σε λίγο, χωρίς να γνωρίζουν τι θα γίνει, χωρίς να έχουν τις απαντήσεις που ζητούν.
Όπως τονίζουν, ο χρόνος, που είναι πολύ σημαντικός στην εκπαίδευση των παιδιών τους, παρέρχεται ανεπιστρεπτί και αυτό τους στερεί το δικαίωμα της σωστής μόρφωσης και της σωστής αντιμετώπισης που δικαιούνται από την κοινωνία και την πολιτεία.

Είναι κρίμα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να πέφτουν θύματα της οικονομικής περισυλλογής και να τους στερείται το δικαίωμα της εκπαίδευσης κάτω από συνθήκες που θα τους επιτρέψουν να καλλιεργήσουν τις ικανότητες που διαθέτουν, για να μπορέσουν να έχουν όσο το δυνατόν μια καλύτερη ζωή.

Τι είναι ο αυτισμός
O όρος αυτισμός προέρχεται από τη λέξη εαυτισμός και σημαίνει "κλεισμένος στον εαυτό του".
Στην Ευρώπη, υπολογίζεται ότι 1.000.000 περίπου είναι αυτιστικοί. Ο αυτισμός παρατηρείται σε τρία με τέσσερα ανά 10.000 παιδιά και εμφανίζεται στην πρώιμη παιδική ηλικία. Τα αγόρια προσβάλλονται περισσότερο από τα κορίτσια, ενώ τα κορίτσια νοσούν πιο σοβαρά.
Είναι το αποτέλεσμα μιας νευρολογικής διαταραχής, που επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου κατά έναν ασταθή και ακανόνιστο τρόπο.
Το αυτιστικό παιδί κλεισμένο ερμητικά στον εαυτό του, γίνεται ανίκανο να μιμείται, να επικοινωνεί.

Είναι σαν να μην ακούει ή να μη βλέπει. Αδιαφορεί απέναντι στους ενήλικους ή στα άλλα παιδιά σαν να μην υπάρχουν. Αρνείται την επαφή, ενώ ενδιαφέρεται για ορισμένους ήχους, ειδικά μουσικούς. Είναι απαθές στον πόνο και την ευχαρίστηση, καίγεται, πληγώνεται χωρίς να κλαίει και να δείχνει ότι πονά. Δεν εκφράζει την ικανοποίησή του και δεν γελά.

Το αυτιστικό παιδί ενδιαφέρεται για τα αντικείμενα. Για κάθε αντικείμενο που σπάει ή που αλλάζει θέση το παιδί βιώνει μια κατάσταση μεγάλης απελπισίας και εκδηλώνει φοβερό θυμό. Παρουσιάζει επίσης αντίσταση στην αλλαγή των συνθηκών του περιβάλλοντος όπου ζει. Τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά ακολουθούν πάντα την ίδια διαδρομή, κάθονται στην ίδια θέση στο τραπέζι, προτιμούν το ίδιο φαγητό.
Στις μισές των περιπτώσεων το αυτιστικό παιδί δεν μπορεί να αρθρώσει φράσεις με συνοχή.

Τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά έχουν μειωμένες νοητικές ικανότητες και υπολείπονται σε όλες τις διεργασίες που απαιτούν συμβολική σκέψη. Περίπου το 70% των αυτιστικών παρουσιάζουν νοητική καθυστέρηση.

Ωστόσο, μερικά από αυτά τα παιδιά είναι ιδιαίτερα προικισμένα σε ένα ορισμένο πεδίο, έχουν εκπληκτική μνήμη, μαθαίνουν ποιήματα, κάνουν αριθμητικές πράξεις και έχουν πολύ καλές επιδόσεις στη μουσική.

Για τον αυτισμό δεν υπάρχει καμία γνωστή θεραπεία. Ένα αυτιστικό παιδί θα γίνει αυτιστικός ενήλικας.
Ο αυτισμός περιγράφτηκε για πρώτη φορά από τον Αμερικανό παιδοψυχίατρο L. Kanner το 1943.

http://sigmalive.com/simerini/news/social/294052

απο την ηλεκτρονική σελίδα