Τετάρτη, 31 Μαρτίου 2010

Μαθητές δύο ταχυτήτων, πλέον με υπουργική βούλα

Παραμονές των γιορτών του Πάσχα, δύo υπουργικές αποφάσεις υπογεγραμμένες από την υφυπουργό Ε. Χριστοφιλοπούλου σχετικές με τους τρόπους εξέτασης των μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προάγουν ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που ευθέως στιγματίζει τους “ταπεινούς και καταφρονεμένους” του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Το μείζον για το εκπαιδευτικό μέλλον χιλιάδων μαθητών θέμα ανακινεί με ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ), ανταποκρινόμενος σε πληθώρα διαμαρτυριών γονέων και μαθητών από όλη την χώρα. Διότι – όπως οι του ΠΕΣΕΑ εξηγούν – “ο αποκλεισμός των μαθητών με σύνθετες νοητικές, γνωστικές και συναισθηματικές δυσκολίες από τις προφορικές εξετάσεις ή άλλους εναλλακτικούς τρόπους παιδαγωγικής προσέγγισης και αξιολογικής κρίσης, μετά τις δύο υπουργικές αποφάσεις καθίσταται εξόφθαλμος”. Κοινώς , ακόμα και τα προσχήματα περί ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών και μεταχείρισης πλέον καταργούνται.

συνέχεια στην ηλεκτρονική στήλη της <<ελευθεροτυπίας>>

Τρίτη, 23 Μαρτίου 2010


ΠΛΗΡΗΣ Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΚΑΙ Η ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ....Η ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ



Η σχολική χρονιά πάει για το τέλος της και τα προβήματα στα σχολεία ειδικής αγωγής ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ και μάλλον δεν πρόκειται να ΛΥΘΟΥΝ ΠΟΤΕ ΑΝ ΔΕΝ ΠΑΡΕΜΒΟΥΜΕ

Παρασκευή, 19 Μαρτίου 2010


οχι στην κηδεία της ειδικής αγωγής

Θέση μάχης μέχρι εσχάτων ενάντια στις πολιτικές του υπουργείου παιδείας που απαξιώνουν την ειδική αγωγή στην χώρα μας, έχει τις τελευταίες εβδομάδες επιλέξει ο φοιτητικός σύλλογος του παιδαγωγικού τμήματος ειδικής αγωγής πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οι του συλλόγου,αξιώνουν από το υπουργείο παιδείας να δοθεί τέλος στην υποβάθμιση των πτυχίων τους, αλλά και στην συνολική υποβάθμιση τα τελευταία χρόνια των υπηρεσιών ειδικής αγωγής/εκπαίδευσης στην χώρα μας.

Όπως η σχετική του συλλόγου επιστολή προς την υπουργό παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου αποδεικνύει , η κατάσταση στον τα τελευταία χρόνια καταταλαιπωρημένο χώρο της ειδικής αγωγής είναι πλέον οριακή. Το “οριακόν” της κατάστασης αποδεικνύεται και από τις ενέργειες των τελευταίων εβδομάδων των μελών του συλλόγου που δεν δίστασαν να φτάσουν ως και την απεργία πείνας(!) – το περασμένο Σάββατο - διεκδικώντας το δίκιο τους.

Έχουν δίκιο; Αναμφισβήτητα και ανεπιφύλακτα ναι. Η περίπτωσή τους δεν εντάσσεται στην κατηγορία εκείνη των πολιτών που αμύνονται ενάντια σε πιθανή ή επαπειλούμενη κατάργηση κεκτημένων τους. Οι απόφοιτοι του τμήματος δεν έχουν καν κεκτημένα για τα οποία οφείλουν να παλέψουν ή διαπραγματευτούν, είναι – κυριολεκτικά – πεταμένοι στα αζήτητα. Αποτελούν από μόνοι τους μιά “ειδική” κατηγορία επιστημόνων/εκπαιδευτικών, ωσάν να υπομνύουν πιλοτικά μιά εικόνα εκπαιδευτικού από το μέλλον άκρως εφιαλτική. Δεν τους αναγνωρίζεται στην πράξη το παραμικρό (επιστημονικό και επαγγελματικό) δικαίωμα . Αυτό και μόνο (το αυτονόητο για όλους τους άλλους εκπαιδευτικούς) διεκδικούν, δίχως να έχουν μέχρι σήμερα καταφέρει να λάβουν έστω μιά απάντηση “καλής θέλησης” από πλευράς υπουργείου. Εστω αυτό το πολιτικάντικο “θα κοιτάξουμε το θέμα σας, κάντε λίγη υπομονή”.

Η επιστολή του συλλόγου προς την υπουργό παιδείας, δεν περιγράφει μόνο τα επιστημονικά και επαγγελματικά δίκαια των επιστολογράφων, αλλά αγγίζει και τα συνολικά χάλια στον χώρο της ειδικής αγωγής. Τιμής ένεκεν στον δίκαιο αγώνα του συλλόγου, δημοσιεύουμε αυτούσιο το μεγαλύτερο κομμάτι της προς Άννα Διαμαντοπούλου επιστολής τους, που εστάλη προ δύο εβδομάδων. Περιττό να πούμε δίχως την παραμικρή επί της ουσίας των περιεχομένων της μέχρι σήμερα απάντηση.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι.

Επανειλημμένα έχουμε ακούσει δια στόματος κυρίως των εκάστοτε Υπουργών παιδείας, ότι θα γίνουν βαθιές τομές στο χώρο της Παιδείας. Της Ελληνικής Παιδείας για την οποία η Πολιτεία δεν έπραξε ό,τι όφειλε, με συνέπεια την απαξίωσή της. Για μας βέβαια τομή, πρώτα απ' όλα είναι η αποκατάσταση της δικαιοσύνης στον εκπαιδευτικό χώρο, αφού η ελληνική παιδεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις αρχές της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της ελευθερίας.

Αυτό το έλλειμμα δικαιοσύνης υπάρχει στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και ειδικότερα στο παιδαγωγικό τμήμα της Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αφού:

* Ακόμη και αν έχει γίνει η νομοθετική κατοχύρωση του κωδικού πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Π.Ε), το οποία ορίζει κωδικούς Π.Ε 71 για ειδικούς δασκάλους και Π.Ε 61 για ειδικούς νηπιαγωγούς, oι ειδικοί παιδαγωγοί δεν έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π.

* Δεν εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία για το θεσμό των αναπληρωτών, καθώς δεν ισχύει το 30άμηνο που ισχύει στους εκπαιδευτικούς της γενικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να μην αποτελεί η προϋπηρεσία βασικό προσόν για διορισμό.

Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι,

Παραμένει άλυτο και χρονίζει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές και οι απόφοιτοι του Παιδαγωγικού τμήματος Ειδικής Αγωγής του πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το τμήμα αυτό, το μοναδικό με τίτλο σπουδών στην Ειδική αγωγή ξεκίνησε να λειτουργεί το 1998. Ιδρύθηκε μέσα από μία ανάγκη για καταλληλότερη κατάρτιση και εκπαίδευση δασκάλων και νηπιαγωγών στο χώρο της ειδικής αγωγής. Εύλογα λοιπόν θα περίμενε κανείς παράλληλα με την ίδρυσή του να προβλέπεται η απορρόφηση και η ένταξη των αποφοίτων του τμήματος στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα. Με λίγα λόγια θα περίμενε κανείς από μία ευνομούμενη Πολιτεία, να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες αφενός για τη δημιουργία κλάδου Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης παιδαγωγών Ειδικής Αγωγής, αφετέρου για τη διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ για παιδαγωγούς Ειδικής Αγωγής.

Μέχρι σήμερα όμως η ασυνεπής στάση των εκάστοτε κυβερνώντων οδήγησε τον κλάδο στο να υπάρχουν 800 περίπου πτυχιούχοι αδιόριστοι, οι οποίοι εργάζονται ακόμη ως αναπληρωτές, χωρίς να τηρούνται οι προβλεπόμενες διατάξεις, δηλαδή παιδαγωγοί Ειδικής Αγωγής με 30 μήνες προϋπηρεσία ως αναπληρωτές δεν μονιμοποιούνται, όπως συμβαίνει με τους άλλους δασκάλους, κατάσταση εντελώς αντισυνταγματική. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι ειδικοί παιδαγωγοί μετακινούνται σχεδόν κάθε χρόνο από πόλη σε πόλη, ξεκινώντας κάθε φορά από την αρχή την προσπάθεια να μορφώσουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες της Ελληνικής Πολιτείας. Πως, όμως ένας δάσκαλος μέσα σε ένα τόσο αβέβαιο εργασιακό μέλλον μπορεί να ασκήσει το επάγγελμά του; Και το πιο ουσιαστικό είναι, πως ένας μαθητής και μάλιστα με ειδικές ανάγκες, μπορεί να αναπτύξει μία σχέση εμπιστοσύνης -βασική παιδαγωγική αρχή - όταν το πρόσωπο του δασκάλου αλλάζει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, αφού ειδικότερα στο μαθητικό πληθυσμό με αναπηρίες η έλλειψη σταθερότητας στη σχέση διδάσκοντα - μαθητή μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στα παιδιά;

Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι.

Όλοι οι φοιτητές του τμήματος έχοντας συμπληρώσει το μηχανογραφικό τους στο οποίο αναφέρεται το τμήμα ως Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας νιώθουν εξαπατημένοι από το Kράτος και ειδικότερα απ' το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθώς διαπιστώνουν ότι το εν λόγω τμήμα μόνο κατ' ευφημισμόν είναι τόσο παιδαγωγικό όσο και πανεπιστημιακό. Για όλους τους ανωτέρω λόγους ζητάμε να επιδείξετε το άμεσο και έμπρακτο ενδιαφέρον σας για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης, αφού σύμφωνα με τοΣύνταγμα πρέπει να είμαστε ίσοι με τους άλλους παιδαγωγούς. Δηλαδή:

* Διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ για παιδαγωγούς Ειδικής Αγωγής ώστε να αποκατασταθούν οι απόφοιτοι, που εργάζονται σε καθεστώς ομηρίας.

* Δημιουργία κατάλληλων εκπαιδευτικών δομών

* Απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη στον κλάδο παιδαγωγών Ειδικής Αγωγής, η κατοχή βασικού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγή.

* Όσοι καλύπτουν θέσεις αναπληρωτών να μην προέρχονται από υποτυπώδεις δομές Ειδικής Αγωγής, αλλά να έχουν κατάλληλη, επαρκή και εξειδικευμένη εκπαίδευση και κατάρτιση.

* Την υποχρεωτική εκπαίδευση όλων των ατόμων με αναπηρία και δημιουργία ειδικών σχολείων, Τ.Ε. , παράλληλης στήριξης κλπ όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.

* Να καταργηθούν τα σεμινάρια 400 ωρών και να μην αποτελούν κριτήριο για κατάταξη στους πίνακες αναπληρωτών ειδικής αγωγής ΠΕ 61 και ΠΕ 71, καθώς και για απόσπαση εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης σε ΣΜΕΑΕ, από την στιγμή που υπάρχουν πανεπιστημιακά τμήματα 4ετούς φοίτησης, τα οποία στελεχώνουν τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής με άρτια καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

* Να σταματήσουν οι μεταθέσεις, αποσπάσεις και τοποθετήσεις μόνιμων εκπαιδευτικών χωρίς βασικό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή, που προηγούνται των τοποθετήσεων αναπληρωτών και να μη δεσμεύονται θέσεις σε ΣΜΕΑΕ από εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης λόγω 3ετής προϋπηρεσίας